VERNER PANTON

Verner Panton was een invloedrijke Deense ontwerper die leefde van 1926 tot 1998. Zijn carrière begon als ontwerper in de jaren 1950. Hij studeerde aan de Koninklijke Deense Kunstacademie in Kopenhagen, waar hij zich specialiseerde in architectuur. Na zijn afstuderen werkte Panton samen met Arne Jacobsen. Na deze periode opende Panton zijn eigen ontwerpbureau in 1955 in Kopenhagen. Zijn ontwerpen vertoonden strakke lijnen en functionele esthetiek die kenmerkend waren voor het modernisme. Echter, na verloop van tijd begon hij steeds meer te experimenteren met kleur, vorm en materialen, waardoor hij zich onderscheidde van zijn tijdgenoten. In de jaren 60 en 70 brak Panton echt door. Zijn gedurfde benadering van design bleef evolueren, en hij werd een pionier op het gebied van organische vormen en futuristische concepten. Zijn werk ging verder dan meubelontwerp; hij creëerde ook innovatieve verlichting, textiel en interieurontwerpen. Panton's vermogen om traditionele ontwerp normen uit te dagen en te innoveren heeft een blijvende erfenis achtergelaten in de geschiedenis van het moderne design.

PANTON CHAIR CLASSIC

Een van zijn meest bekende creaties is wellicht de Panton Chair, een stapelbare kunststof stoel die organisch van vorm is. De Panton Chair is ontworpen in 1960. Het idee was om een stoel te creëren die naadloos gevormd was, zonder enige onderbreking in het materiaal, wat destijds zeer vernieuwend was. Het duurde enige tijd voordat het ontwerp daadwerkelijk in serieproductie werd genomen. De markt moest wennen aan de vorm en het gebruik van nieuwe materialen. Uiteindelijk werd de Panton Chair voor het eerst in serie geproduceerd door Vitra in 1967. In de loop der jaren is de stoel uitgebracht in verschillende kleuren en materialen, en het ontwerp blijft een invloedrijke en gewilde keuze in de wereld van het hedendaagse meubelontwerp.

WERKWIJZE

"Verner Panton gaf de voorkeur aan laat in de avond of 's nachts werken, wanneer zijn beste ideeën tot hem kwamen. Hij werkte graag thuis in zijn studeerkamer. De indeling van zijn werkruimte deed er niet veel toe voor hem - hij had slechts een tafel, een notitieblok en een potlood nodig. Plus genoeg ruimte om rond te lopen en na te denken. Hij droeg altijd kleine, met ruitjespapier bedrukte kaarten in zijn borstzak, zodat hij gemakkelijk zijn gedachten kon opschrijven terwijl hij onderweg was. Ze waren zeer, zeer belangrijk voor hem." Vertelt Marianne Panton (vrouw van Verner Panton) in een interview.

EEN GREEP UIT ZIJN WERK: